Dæk
  • Gratis Fragt Uanset Køb
  • 24 Timers Levering På Lagervarer
  • 90 Dages Returret
  • Telefon Support 81 613 613

Du har 0 varer i indkøbskurven

Pris 0 DKK inkl. Fragt

Gå til Kassen

TPMS Guide

02-10-2014 19:20:06

Indholdsfortegnelse

  1. Lovgivning
  2. Hvad er TPMS?
  3. Køb af hjul
  4. TPMS Direkte system
  5. TPMS Indirekte system

Lovgivning

Fra d. 1 november 2014 er alle nyindregistrerede biler underlagt et nyt EU direktiv omkring Tyre Pressure Monitoring System. Det betyder at alle fabriks nye biler der er indregistreret efter d. 1 november 2014 skal have hjul med TPMS ventiler. Men EU-direktivet fastsætter ikke, hvilke dæktrykskontrolsystemer der bør anvendes. Tilladt er direkte, såvel som indirekte systemer, så længe de opfylder kravene og betingelserne i ECE-R 64. ECE-R 64 omhandler kun funktionalitet, men ikke om, hvorvidt en original- eller eftermarkedssensor skal anvendes.

Hvad er TPMS?

TPMS står for Tyre Pressure Monitoring System og er systemer der er integreret i køretøjet, som hele tiden holder øje med dæktrykket. Der findes to systemer, det direkte og inddirekte system. Det direkte system virker ved at det måler dæktrykket ved hjælp af en sensor / TPMS ventil i hjulet. Det indirekte system måler ved hjælp af bilens ABS system - her finder ingen dæktryks kontrol sted. Et display i kontrolpanelet informere føreren hvis et eller flere af dækkene mister dæktryk.

Fordele ved TPMS:

  • Øget trafiksikkerhed
  • Du undgår øget brændstofforbrug på grund af forkert dæktryk
  • Forhindrer forøget dækslid forårsaget af for lavt dæktryk

Køb af hjul

Hvis dit køretøj allerede er udstyret med TPMS, så er det vigtigt at finde ud af, om det er et direkte eller indirekte system. I tilfælde af, at din bil er udstyret med et indirekte system, så kan du købe dine hjul som sædvanlig, da dette ikke vil påvirke dit TPMS.

Hvis det er med direkte TPMS system, så skal du kigge efter følgende, når du køber hjul:

  • 1. Er hjulet designet til at opfylde alle krav til montering af en TPMS sensor?
  • 2. På grund af den komplekse teknologi af TPMS, anbefaler vi at du bruger en forhandler der er uddannet til at montere og programmere TPMS. De har det relevante specialværktøj og programmeringsudstyr til montering af hjul med TMPS samt vedligeholdelse og være i stand til at hjælpe (f.eks. advarsel på displayet) professionelt med spørgsmål og problemer!

Hos DækSkifte.dk kan vi levere TPMS ventiler i forbindelse med køb af komplethjul.

TPMS Direkte system

Et direkte system måler dæktrykket via en sensor integreret i hjulet. Denne information overføres trådløst til en kontrolenhed i bilen. På et display i køretøjet kan føreren aflæse de aktuelle dæktryk permanent eller blot modtage en advarsel, når dæktrykket er for lavt. Sådanne systemer er meget præcise, da de overvåger trykket for hvert enkelt hjul.

Direkte TPMS giver mulighed for en meget præcis og hurtig dataindsamling og har ekstra funktioner som registrering af hjulplacering (højre for, venstre bag osv.), måling af dæktryk inden bilen kører samt overvågning af dæktrykket på reservehjulet. Direkte TPMS er lidt dyrere (ventilen koster i anskaffelse og programmering). Alle dæk (sommer, vinter, reservehjul) på et køretøj skal være udstyret med en korrekt fungerende sensor.

Køretøjets ejer vil ikke være i stand til blot at skifte et dæk selv, men har brug for hjælp fra en kvalificeret forhandler for at montere, kalibrere og kontrollere sensoren på en fælg med direkte TPMS. På grund af den EU-dækkende indførelse af denne teknologi, vil specialiserede forhandlere uddanne deres personale og investere i det nødvendige udstyr.

Direkte TPMS systemer kræver også følgende nye tekniske krav:

  • Nødvendigheden af vedligeholdelse af ventilen og pakningerne ved hvert hjulskift for at forhindre slid på sensoren
  • Ved nye dæk: ny konfiguration af sensorerne på køretøjet, når nye sensorer anvendes eller hjulpositionen ændres, for sikker kommunikation mellem sensor og TPMS-modtager
  • Batteriniveau på alle sensorerne skal kontrolleres ved hvert dækskifte.

TPMS Indirekte system

Indirekte TPMS er ikke så præcist, da det hverken måler dæktrykket eller dækkets temperatur. Det registrerer heller ikke tab af dæktryk, når køretøjet holder stille. Men systemet er langt lettere at vedligeholde og mindre omkostningskrævende, da der ikke skal benyttes hjulsensorer.

Du kan også læse om TPMS på FDM's side her: TPMS - automatisk dæktrykmåling